سبد خرید
0
No products in the cart.

زندگینامه مرحوم حاج یوسف حسین پور

این مداح صاحب سبک در سال 1327هجری شمسی در خانواده ای مذهبی و عاشق خاندان رسالت و امامت در محله معجز اردبیل دیده به جهان گشود .

به خاطر داشتن صدای خوش و حزین و تسلط بر شعر و آهنگ های مرثیه، به تشخیص ریش سفیدان محله، از  8سالگی به ایفای نقش در مراسم شبیه خوانی پرداخت و اجراهای گرم و تاثیر گذارش با استقبال حسینیان مواجه شد.

حاج یوسف در دوران نوجوانی و جوانی با حضور در هیئتهای مختلف اردبیل و تلمذ از محضر بزرگان شعرآیینی و مرثیه خوانی به پختگی کامل رسید و به یکی از نوحه خوانان سرآمد دارالارشاد تبدیل شد.

وی سپس هیئت حضرت رقیه علیها السلام اردبیل را تاسیس و طی نزدیک به 50سال هیئت داری ، بسیاری از مداحان و نوحه خوانان مطرح اردبیل را تربیت و به جامعه مداحی استان و کشور معرفی نمود.

در کارنامه نوحه خوانی 60 ساله حاج یوسف، نوحه خوانی در مهم ترین و بزرگ ترین دستجات عزاداری محلات اردبیل و دیگر شهرهای آذری زبان به چشم می خورد.

آن مرحوم انس و الفتی عمیق با شعرای بزرگ آیینی اردبیل مرحوم استاد انور اردبیلی، مرحوم استاد منزوی و مرحوم استاد معنوی اردبیلی داشت و در اجراهایش بیشتر از اشعار آنان استفاده می کرد .

بر اساس نظر اساتید نوحه خوانی، بی گمان حاج یوسف را باید از معدود دوبیتی خوانان مسلط، قدر و تاثیر گذار تاریخ نوحه خوانی اردبیل به شمار آورد.

مرکب خوانی مرثیه با استفاده از بهترین اشعار مرثیه سرایان معاصر و ماضی، وفاداری به سبک و سیاق سنتی مرثیه خوانی اردبیل و استفاده از دستگاه های حزین آواز مقامی آذربایجان در مرثیه خوانی از جمله ویژگی های مرحوم استاد حاج یوسف حسین پور بود.

این مداح عالیقدر حسینی پس از تحمل چند سال بیماری، بعد از ظهر ۳۱ تير ۱۴۰۰ در سن 73 سالگی در اثر ابتلا به کرونا ، افت فشار و ایست قلبی در بیمارستان امام خمینی اردبیل دیده از جهان فرو بست و به دیدار مولایش حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) شتافت.

 

از وی تنها یک پسر به یادگار مانده است.

مراسم تشییع و تدفین این مداح دلسوخته اهل بیت عصمت و طهارت از مقابل مسجد معجز اردبیل برگزار شد.

 

جامعه حسینیان استان اردبیل و فرمانده سپاه حضرت عباس (ع ) این استان با صدور پیام هایی درگذشت این مداح مخلص و بی ریای حسینی را به جامعه حسینیان و مداحان کشور، استان و خانواده وی تسلیت گفتند.

توسط
تومان