سبد خرید
0
No products in the cart.

زندگینامه مرحوم حاج صابر امان پور

استاد صابر امانپور در سال ۱۳۲۹ در قریه گرجان اردبیل در خانواده‌ای حسینی دیده به جهان گشود.

در ۱۰ سالگی در مکتب مرثیه خوانی استاد حاج میرزا حمدالله شهادتی مقدم به آموختن مداحی و نوحه خوانی پرداخت و از ۱۱ سالگی با نوحه خوانی در محله داشکسن اردبیل رسما مداحی را آغاز کرد.

وی ستایشگری اهل بیت علیهم السلام را با حضور مستمر ده‌ها ساله در هیات حسینی و عباسی اردبیل زیر نظر اساتید بزرگ شعر، ادب و مداحی دارالارشاد به کمال رساند و به جرگه بزرگان پیوست.

این پیر غلام حسینی در ۶۰ سال نوحه خوانی و مداحی خود در محلات و هیات مختلف حسینی شهر اردبیل و هیات‌های آذری مناطق مختلف کشور در قالب هنر فاخر آیینی به شرح فضایل و ذکر مراثی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پرداخت.

استفاده مستمر از دستگاه‌ها و گوشه‌های سوزناک آواز مقامی و اصیل ایران و آذربایجان در نوحه گری و مداحی، تاکید بر استفاده از اشعار و آهنگ‌های فاخر و وزین در مداحی و توجه به ارزش‌های والای دینی و انقلابی در مرثیه خوانی از حاج صابر امانپور مداحی صاحب سبک ساخته بود و بسیاری از مداحان نوجوان و جوان در کسوت شاگردی او هستند.

این مداح عالیقدر حسینی ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه 20 آبان 1399 در اثر ایست قلبی در بیمارستان امام خمینی اردبیل دیده از جهان فرو بست و به دیدار مولا و اربابش حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام شتافت.

 

پیام تسلیت عبدالله بحرالعلومی در پی درگذشت زنده یاد حاج صابر امانپور

 

متن پیام بدین شرح است:

 

«انا لله و انا الیه راجعون

 

بیر عمر یاحسین دئمیشم یا حسین سنه

 

ایندی یامان گونومدو ألیمدن یاپیش آقا

 

ماموریلر گلوب ائلیه‌ن وقتده سؤال

 

سن گل اؤزون منیم عوضیمدن دانیش آقا

 

هجرت پیر غلام آستان مقدس اهل بیت علیهم السلام ، زنده یاد حاج صابر امانپور، ذاکر و مداح نامی و  با اخلاص اردبیلی که عمر گرانمایه خود را صرف خدمت به آستان اهل بیت(ع)، بویژه حضرت ابا عبدالله الحسین و حضرت ابوالفضل العباس علیهما السلام کرده  و در ترویج فرهنگ عاشورایی، با نواها و نغمه های عاشورایی خود، آثار ماندگاری آفریده است، موجب تاسف و تاسف گردید.

 

صدای محزون و تاثیرگذار این مداح  صاحب سبک و پاک نفس اردبیلی که ستایشگری اهل بیت علیهم السلام را با حضور مستمر ده‌ها ساله در هیئت حسینی وعباسی اردبیل به کمال رسانده و به جرگه بزرگان عالم مدح و ستایشگری نائل شده است، در خاطر مردم انقلابی و ولایتمدار و حسینی اردبیل و عاشقان و شیفتگان اهل بیت علیهم السلام ماندگارخواهد ماند. بدون شک استفاده مستمر و اصولی از دستگاه‌ها وگوشه‌های سوزناک آواز مقامی واصیل ایرانی و آذربایجانی در تولید و ارائه آثار فاخر مداحی، بهره گیری از اشعار وآهنگ‌های فاخر و وزین در مداحی وتوجه به ارزش‌های والای دینی وانقلابی در مرثیه خوانی و اخلاص و صفای درون و مردمی بودن از ویژگی های حاج صابر امانپور است.

 

فقدان این مداح و ذاکر اردبیلی را به جامعه مداحان، ذاکران و شاعران و هیئت های مذهبی و اهالی ولایتمدار و حسینی استان و خانواده این مداح جلیل القدر تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت احدیت برای این عزیز سفر کرده، علو درجات مسالت دارم.

 

عبدالله بحرالعلومی

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل

توسط
تومان