سبد خرید
0
No products in the cart.

زندگینامه شیخ یونس ترابی سرابی

زندگی نامه حاج شیخ یونس ترابی سرابی

 

یونس ترابی فرزند رمضان، متولد 1356، زاده روستای ارزنق سراب و در خانواده ای پر جمعیت (9 فرزند) می باشند.

صاحب دو فرزند: فاطمه زهرا 6 ساله و محمد طاهر12 ساله

خداوند همه فرزندان را موفق کند، آرزوی قلبی پدر و مادر موفقیت فرزندان است.

 

شیخ یونس ترابی از دوران کودکی خود این چنین می گوید: ” یادم میاد بچه بودم 7 سالم بود که کاملا مسائل شرعی رو وارد بودم اصول دین، فروع دین، صفات سلبیه و ثبوتیه… از همون ابتدا پدرم مارو با دین باوری و عشق و علاقه به اهل بیت (ع) آشنا نمود، از ابتدا پدرم با روحانیون انس و الفت داشته و همچنین حافظ و قاری قرآن کریم و آموزگار هم بودند و سعی داشتند مارو با قرآن و اهل بیت(ع) انس بدهند؛ تا این که دامادمون روحانی است حاج آقای آراسته استاد و مشوق اصلی بنده که خیلی کمکم کرد در حوزه علمیه صادقیه تبریز سال 1374 ثبت نام کردم، 3 سال مدرسه طالبیه یک سال آخر پایه 6 رو در مدرسه ولیعصر تبریز خوندم؛ سال 79 اومدیم قم مدرسه قدیریه اسکان یافتم و در دروس مختلف فقه و اصول شرکت نمودم.

در کنار درس در حوزه بسیار علاقمند به ورزش بودم و به صورت حرفه ای رشته رزمی رو دنبال می کردم؛ مدرک داوری و مربیگری و چندین مقام کشوری و استانی و حتی در مسابقات جهانی هم شرکت نموده بودم.

سال 1384 با حاج آقای طاهری معرفی شدم به سازمان تبلیغات تهران و از آنجا با هیئات مذهبی آشنا شدم و 10 سال است که به عنوان خطیب سخنرانی می کنم.

 

خاطره اولین منبر

هیچ وقت یادم نمیره تهران 8 سال امام جماعت بودم، جوانی فوت شده بود فارسی زبان بودند دو سه هزار نفر جمعیت حضور داشت مداحی موسوی قهار از مداحان نامی قرار بود روحانی فارسی زبان دعوت کنن چون من آذری زبان بودم زمزمه کرده بودن که این نمیتونه کار این نیست … دیده بودند بنده هم اصلا آمادگی منبر رفتن نداشتم از قضا زد و روحانی اونها هم نیامد…

موسوی قهار اعلام کرد جناب ترابی از منبرش استفاده خواهیم کرد. من تجربه این چندین سال رو مدیون همون مراسم هستم به حمد خدا متحول شدم استرس شدیدی داشتم، خب اولین منبر اونم به زبان فارسی. متوسل شدم به حضرت زهرا(س) چون از علامه جعفری شنیده بودم … یک حمد و سه قل هوالله… واقعا جواب داد بهترین منبرم شد که تا الان لنگه ی اون منبر را نداشتم. موسوی قهار بعد از مراسم اومدن روبوسی کردن و گفتند 28 سال است که مداحی و نوکری اباعبداله الحسین (ع) رو میکنم تا حالا همچین منبری ندیده بودم… اون سخنرانی تحت توجهات خانم فاطمه زهرا (س) میدانم.

از اول اهل شعر بودم، دوران ابتدائی تک خوان گروه سرود بودم و چون برادرم مداح اهل بیت بود منم تشویق شدم حفظیات شعرم زیاد بود.

اولین شعری که یادم میاد نوحه ای از استاد یحیوی (تاج الشعرا):  ای خالق حی احد الله بالام یاندی  /  اوتدان چکوم ایله مدد الله بالام یاندی

 

شعر در منبر

شعر حتی الامکان باید مرتبط با موضوع باشد و به قدری قدرتمند که حال و هوای جلسه را عوض می کند و از یکنواختی در می آورد، انرژی ویژه ای می دهد هم به مستمع و هم واعظ. اما خب انتخاب شعر خیلی مهم و باید به جا باشد. بعضی شعرها خسته کننده و خارج از حوصله مستمع می باشند. شاید دو ساعت منبر را بشود در 2 بیت شعر خلاصه کرد، انتخاب مهم است.

 

روضه

وداع سید الشهدا (ع)؛ شجاعت و تنهایی امام (ع)؛ رشادت و صبری که به خرج دادن فوق العاده اثر گذار بوده است.

 

ویژگی های خطیب موفق

رسالت عهده ی ماست، کار ما خیلی حساس و خطیر است، خیلی باید مواظب باشیم هم خدا و اهل بیت از ما راضی باشد و هم مردم. خطیب باید به علم روز واقف باشد و آگاه؛ مطالعه داشته باشد؛ آسیب شناسی کند؛ درد مملکت مشکلات مردم چی هست؟ مردم از چی زجر می کشن؟ گرفتاری مردم رو ببینیم؛ مردم خوشحال می شوند وقتی می بینند روحانی از جنس خودشونه و روحانی به عنوان بلندگوی مردم مشکلات مردم رو از زبان آنها بیان کند تا از این تریبون بالاخره به گوش مسئولین برسد و مسئولین هم برای برطرف کردن آن بکوشد.

 

عوامل موفقیت

اول دعای پدر و مادر. دعای خیر والدین بسیار مهمه، دوم تلاش و پشتکار

فقهای برجسته زیاد داریم استفاده از دروس اساتید برجسته.

پیامی که حقیر به همکاران و هم لباسی های خودم دارم این که باید بیائیم به بطن مردم جمع مردم و با مردم باشیم و مشکلات اونها رو از نزدیک لمس کنیم درکشون کنیم.

درس خوندن اندازه دارد، قم موندن حد داره، علم بالا باشه خیلی عالیه تقوا بالا باشه خیلی خوبه منتها زکات آن هم باید پرداخت، چه موقع؟ آن زمان که مردم را آگاه کرد، بتونیم مشکلات یک زندگانی رو برطرف کنیم، رسالت ما به عنوان روحانی مثل یک پزشک مشکلات رو از دل جامعه شناسایی کرده و بیرون بکشد و در درمان آن هم تلاش کند.

 

عالم و مداح

دو بال هستند برای پرواز

اگر مداحی بخواهد پیشرفت کند باید به روحانی احترام قائل شود چون دین را روحانیت معرفی می کنند به مردم. تقدس لباس عالم، راه راست را نشان می دهد. به عنوان یک برادر کوچک دینی توصیه میکنم اگر مداح، برجسته باشد باید یک مشاور روحانی داشته باشد. شعرها، متن ها و مقتل عربی با روحانی مشورت کند با یک فتحه و کسره معنای کلمه و جمله عوض می شود.

روحانیون می توانند یک مشاور دلسوز باشند برای مداحان موفق کشور

 

نقش تکایا و هیئات

نقش بزرگی در جهت تعلیم و تربیت فرزندانمان در مکتب اهل بیت (ع) دارند

منیت ها و دعوای ریاست در هیئات مذهبی آسیب بزرگی است. نصف کردن هیئات خوب نیست؛ یدالله مع الجماعه هر کجا جمعیت باشد عظمت آنجاست اتحاد و اتفاق هست. گاهی مسائلی میانه ی حسینیان را به هم می زند. باید جلوگیری شود خیلی خوب میشه همه یک جا جمع بشویم نمی شود 5 نفر من 5 نفر فلانی…  جدا کنیم؛ در کنار این جدایی ها به تبع آن غیبت و افترا و تهمت ها پیش می آید که واقعا مضر است نه تنها ثوابی نمی ماند بلکه همه ثواب ها رو از بین می برد. حسینی های عزیز تفرقه ای که بین هیئات و مساجد و حسینیه ها می افتد جنگ ریاست و… خروجی نخواهد داشت، از همه استفاده شود، اینجوری باشه همه یک جا دور هم باشند خب استاد هم معلوم می شود. قداست استادی بسیار بالاست زمان می برد تا مرحله استادی رسیدن.

 

نقش رسانه

جا داره از همه استریوهایی که کار ضبط و پخش فیلمهای مذهبی رو انجام میدهند به ویژه استریو نور کرج که نقش اساسی در نشر و پخش سخنرانی ها ایفا کرده اند الحق والانصاف خیلی زحمت کشیدند تشکر و قدردانی کنم. اگر این سخنرانی ها در شبکه های اجتماعی و اینترنت پخش نشود به گوش مردم نمی رسد؛ غرب شب و روز داره کار می کنه، خواب نداره و هزینه ها می کنند تا خانواده های ما را به انحراف بکشند از هم دور کنند…

بی شک نقش رسانه ها بسیار اساسی و قابل تقدیر است.

 

دوستی با مادحین و علما

دوستی باهمه مداحان که نوکر ابا عبدالله هستند مدال به دوشان سیدالشهدا (ع) پیام رسانان اسرا و شهدای کربلا؛ به همه ارادت داریم دوست و رفیق هستیم راضی هستم برادران مداحان تبریز و اردبیل و زنجان و سراب و کل استان های آذری زبان

سخنران ها و وعاظ همه استاد بنده هستند با همه دوستی دارم سرمشق هستند. من خودمو از همه کوچکتر و شاگرد آن ها می دانم و خدا همه آنها را حفظ کند و دعای آنها را در حق ما به درجه اجابت نائل کند.

 

پیام آخر

همه مذهبی ها و حسینیان دست به دست هم بدهیم، هدف یکی است، بیاییم بدون حاشیه گامی از نهضت سید الشهدا جلو ببریم به سهم خود. نام شیعه را سرزنده کنیم دشمن نقشه می کشد برای نظام و رهبر… ماها می تونیم روشنگری کنیم با بصیرت و آگاهی برنامه و همایش و آگاهی جوانان با مشکلات روز، بسیاری از خانواده ها اطلاعات دینی شان پایین است خب الان اینترنت و فضای مجازی فعال است… شفاف سازی و آگاه سازی ارتباط ها رو مهار و مدیریت کنیم دشمن سرمایه گذاری کرده است و هدف آسیب زدن دارد.

توسط
تومان