سبد خرید
0
No products in the cart.

زندگینامه حاج علی سقا

استاد علی سقایی مشکینی، هنرمند، مداح، آواز خوان، ادیب توانا در سال 1336 در یکی از محله های دارای اصالت چایپاره خیاو مشکین شهر در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشودند، استاد در 6 سالگی به خاطر استعداد خدادادی وی در عرصه آواز خوانی اولین تجربه خویش را بر اساس تشویق عموم در نقش حضرت رقیه(س) شبیه خوانی نمودند، وی پس از سپری شدن ایام روزگار و تلاش وافر در درس و بحث، در  سن 14 سالگی در معیت فخر المادحین استاد حاج صدیف مشکینی به طور رسمی مداحی را شروع کردند و در مسجد عباسیه شهرستان، با صدای زیبای خویش زنجیر زنی نوجوانان هیئت را بر عهده گرفته و  نقش آفرینی نمودند.

 

استاد هم زمان با جدیت و تلاش در مداحی دروس کلاسیک خویش را تا فوق دیپلم ادبیات در آن زمان به اتمام رساندند و در سال 1359 جذب آموزش و پرورش شدند، و پس از یکسال تدریس در منطقه از شغل شریف فرهنگی، استعفا و به صورت تخصصی وارد عرصه مداحی شدند، و با تلاش وافر خویش توانستند در مدت عدیده ای به سبک های آواز خوانی مسلط و استاد حاذق این عرصه گردند، این هنرمند و نابغه آواز خوانی در 20 سالگی بدون بلند گو با صدای لاهوتی خویش طنین انداز عرشیان در فرشیان بود و در آن دوران بود مورد توجه هیئتی ها و اهالی علم و هنر موسیقی واقع گشتند.

 

استاد علی سقایی در سال 1362 در مشهد مقدس مداحی کرده و در آنجا مقدمات شهرت جهانی خویش را فراهم نمودند، و این امر باعث شد در نگاه هنرمندان موسیقی، به یک نابغه آواز خوانی شهرت یابند.

 

استاد، در بیش از 10 کشور برجسته، دنیا مداحی کرده و مورد استقبال هنرمندان موسیقی واقع گشته اند

 

پس از سپری شدن ایام روزگار در منطقه و تجلی نغمات وی در آذربایجان، هیتی های ترک زبان مقیم تهران با درخواست های مکرر زمینه دعوت استاد را فراهم نمودند، و تا امروز به مدت 14 سال در این استان مشغول تدریس، تبلیغ، مداحی و آواز خوانی می باشند.

 

استاد سلیم موذن زاده اردبیلی، نابغه و حنجره طلایی معاصر از استاد علی سقایی به عنوان مداح قدرتمند، با صدای گیرا هم طراز خویش در این عرصه معرفی نموده اند و در جای دیگر فرموده اند علی سقا تنها مداحی هستند که به سبک اینجانب مدیحه سرایی کرده و تنها از ایشان به خاطر تسلط و قدرت صدا میتوانم مدعی باشم اگر کسی بتواند در اوج صدای اینجانب مدیحه سرایی نماید کسی نیست جز حاج علی سقا و تنها از عهده ایشان بر می آید، با صدای داوودی مدیحه سرایی نماید.

 

استاد علی سقا در مداحی متاثر از استادشان حاج سلیم موذن زاده اردبیلی رحمه الله علیه شده و از ایشان به عنوان حنجره طلایی یاد نموده و از حضرتش بهره های وافی و کافی را نموده اند.

 

از شاهکارهای مدیحه سرایی شمس الذاکرین استاد حاج علی سقا میتوان اینطور توصیف نمود، ایشان در اوج قدرت صدا بدون وقفه می توانند 5 ساعت پشت سر هم مداحی، آواز خوانی کنند.

 

وی در موغام، و سبک های دشتی، ابو عطا، شوشتری، ماهور، همایون، راست پنج گاه، کار کرده و در بیات، چهارگاه ترکی استاد مسلم می باشند، هر یک از نت های موسیقی و سبک های آن نشانگر روحیه و عواطف و بیانگر طبیعت و مزاج هر انسانی می باشد، استاد سقایی بی شک یکی از هنرمندان بزرگ معاصر می باشند به اذعان حضرتش طبیعت دوست بوده، و علاقه وافری به آذربایجان و زادگاهش مشکین شهر دارند و طبیعت بکر شهرستان را از تجلیات الهی می دانند و فخر میکنند که از چنین زادگاهی متولد و رشد و نمو نموده اند.

 

استاد علی سقایی در در آمد و مرکب خوانی و دانگ صدای وصف ناپذیرش تجلی گر موارد مذکور در عرص موسیقی می باشد.

 

سلفژ (به فرانسوی: Solfège) در موسیقی، تکنیکی آموزشی برای آواز خوانی است که در آن هر نت میزان با سیلاب خاصی که سیلاب سلفژ (یا سلافا سیلاب) نامیده می‌شود، خوانده می‌شوند. هفت سیلاب که عملاً استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:دو، ر، می، فا، سل، لا، سی (یا تی).

 

برای سلفژ تعاریف متعددی بیان می‌شود، سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و … معرفی کرد. پایه ی یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم.

 

تقسیمات صدای انسان:

۱- سوپرانو: صدای زیر زنانه

۲-متسو سوپرانو: صدای متوسط زنانه

۳-کنترالتو: صدای بم زنانه

۴- تنور: صدای زیر مردانه

۵- باریتون: صدای بم یا صدای متوسط مردانه

۶- باس: صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه

 

کانتاتی به معنی خواندن صدا و فرکانس نت ها به شکل صحیح و دقیق است. دراین درس هنرجو این توانایی را پیدا می کند که صدای هر نت دقیقا آن گونه که هست بخواند. یعنی به طوری که اگر نت دو به همراه پیانو خوانده شود، صدایی که از حنجره فرد خارج می شود دقیقا با پیانو یکسان است. در نهایت هنرجو در این درس توانایی خواندن انواع نت را به طور دقیق و در گام های مختلف پیدا می کند.

 

صدای استاد را میتوان جزوه صداهای هلدون تنور محسوب کرد که در این بخش صدا خوانده ای را می طلبد که دارای صدای قدرتمند اما محزون و دراماتیک باشد.

 

برای برخی از خوانندگان طبقه بندی صدا محدود است و این ها خارج از گود و حیطه طبقه بندی فعالیت می کنند و صدایشان فراتر از رده بندی مذکور میباشد که استاد علی سقایی جزوه چنین خوانندگانی هستند که در دنیا انگشت شمار و در ایران جزوه هشت نفر حنجره طلایی معرفی شده اند بعد از شجریان، موذن زاده اردبیلی، و….استاد سقایی تنها شاگرد موذن زاده تالی تلو حضرتش بوده و جزو حنجره های طلایی و صدای ماندگار معرفی شده اند این استاد فرزانه بنا بر ادعای موسیقی دانان و خوانندگان  ترکیه و باکو از صدای ما فوق یک ظرفیت و پتانسیل بشری دارا بوده و از صدای داوودی بهره مندند، استاد را می توان بعد از خوانندگان بزرگی همچون ون موریسون، پرینس، جاک بری، حاجی بابا حسین اوف، قدیر رستمف و.. جزو معدود آواز خوانان بزرگ دنیا با این صدای پر قدرت معرفی نمود، در حال حاضر تنها مداحی که به سبک استاد سلیم موذن زاده اردبیلی مدیحه سرایی می کنند و مورد تاییدشان نیز بودند می توان به استاد سقایی اشاره نمود، صدای لاهوتی از نعمت پروردگار یکتا می باشد که استاد از آن بهره مندند، استاد سقایی ملقب به شمس الذاکرین از معدود افرادی هستند که با داشتن 60 سال سن باز با قدرت بی نظیر در حال مدیحه سرایی و آواز خوانی می باشند، استاد می توانند به نحو احسن با صدای باس، باریتون، تنور و..آواز خوانی داشته باشند که کمتر کسی در این حد می تواند غوطه ور کند و به تعبیر قد علم نماید، سی کلیپ تصویری مقابل خوانی استاد سقایی با سلطان الذاکرین استاد سلیم موذن زاده اردبیلی نشانگر قدرت و صلابت وی در این عرصه و نمونه صداهای ترکیبی استاد می باشد.

 

عبرت نامه، بهره مندی شعر از آرایی های ادبی و جلوه تخیل شعری در آواز خوانی از شاهکارهای استاد سقایی می باشد، وی در انتخاب شعر نیز استاد بوده و بیشتر از شعرهای شعرای پیشین، پر محتوا بهره می برند، استاد به لحن عربی تسلط داشته و در این وادی ممارست زیادی را داشته اند، مدیحه سرایی ها، آواز خوانیهای وی در زبانهای ترکی، فارسی، عربی، کردی می باشد.

 

خوش خلقی، مردم داری، تشویق مداحان جدید الورود از جمله خصیصه های بارز حضرتش می باشد، و بدون رعایت مزاج و غذایی میتوانند صدای خودشان را کنترل و مراسم اجرا نمایند و تسلط وی به مراسم مدیحه سرایی و چاووش خوانی از مزینات اجرایی این هنرمند میباشد، چاووش خوانی، مدیحه سرایی آواز خوانی و مداحی های عربی، فارسی، ترکی، کردی، با صدها تراک و کلیپ از آثار وی میباشد امید است موفق و موید باشند.

توسط
تومان