سبد خرید
0
No products in the cart.

زندگینامه حاج داود علیزاده اردبیلی

حاج داود علیزاده در 28 شهریور ماه 1330 در تهران و در خانواده ای مذهبی و عاشق اهل بیت (ع) بدنیا آمد و قبل از اینکه راهی مدرسه شود نوحه خوانی و مرثیه سرایی را با ذکر حسین، حسین شروع نمود. همراه با تحصیل مداحی را ادامه داد تا این که در سال 1354 با مدرک کارشناسی در رشته ی بهداشت فارغ التحصیل شد. نام ایشان برای عاشقان سيّد و سالار شهيدان آشناست. از جمله برنامه های وی می توان به طشت گذاری که همه ساله در مسجد انصار الحسین تهران و در آخرین جمعه ذی الحجه برگزار می شود اشاره نمود. از نمونه مداحی های بی نظير وی می توان به مراسمات ایام فاطمیه در منزل شاعر نامی حاج كلامی، مصيبت يتيم در سال 54 ، خطبه حضرت زینب (س)، خطبه امام سجاد (ع) و … اشاره نمود که ایشان را در زمره چهره های ماندگار مدح و مرثیه ی آل عبا ( ع ) قرار داده است. با توجه به آشنایی و همشهری بودن با مرحوم منزوی و مرحوم انور در قید حیاتشان از اشعار آنان و بعد از رحلتشان از اشعار استاد کلامی زنجانـی استفاده می نماید. اولین سفر وی به کربلا در سال 1376 بوده که یکی از پر خاطره ترین سفرهای وی به شمار می رود. چرا که آرزویی که در سالیان سال در دل داشته به تحقق پیوسته بود و در وجودش اثرات بسیار عمیقی گذاشته است که هیچ وقت فراموش نمی شود.

بی شک نام ایشان برای همه کسانی که با فرهنگ و سنن آذربایجانی ها در عزاداری برای سید و سالار شهیدان آشنایی دارند، غریبه نیست. ایشان جزو معدود مرثیه سرایانی هستند که مراسمات سالیانه خویش را سلسله وار تا به اکنون ادامه داده اند. از جمله این برنامه ها می توان به طشت گذاری (اعلان عزا) که همه ساله در مسجد انصار الحسین تهران و در آخرین جمعه ذی الحجه برگزار می شود اشاره نمود. تمامی نوار کاست ها و سی دی های موجود از این بلبل خوش الحان دربار حسینی حکایت از ارادت و فروتنی ایشان به ائمه اطهار (ع) را دارند. به عنوان نمونه می توان به مراسمات ایام فاطمیه، طشت گذاری ها، خطبه حضرت زینب (س)، خطبه امام سجاد (ع) و نوحه ی ترکی عربی انَا مَظلوم حُسِین و … اشاره نمود که ایشان را در زمره چهره های ماندگار مدح و مرثیه آل عبا(علیهما السلام) قرار داده است.

 

و حال نظر ایشان به چند سوال ما

 

1- چه دلیلی باعث شد که شما به مداحی روی آوردید و مشوقتان چه کسانی بودند؟

از آنجایی که پدرم یکی از پیر غلامان و از موسسین هیأت نوحه خوانی بود این انگیزه را در بنده به وجود آورد و مشوق و استادم پدرم بودند.

 

2- در زمان نوجوانی به کدامیک از مادحین بزرگ زمان خود علاقه داشتید؟

با توجه به میل باطنی خود به این امر (مداحی)، از دوران کودکی سرسختانه در پی آموزش دیدن و تمرین کردن بودم و از طفولیت بر این عقیده بودم که خود صاحب سبک باشم.

 

3- بیشتر از اشعار کدام شاعر استفاده می نمائید؟

با توجه به آشنایی و همشهری بودن با مرحوم منزوی در قید حیاتشان از اشعار ایشان و بعد از رحلتشان از اشعار برادر عزیزم استاد کلامی زنجانی و به ندرت از اشعار دیگران هم استفاده می نمایم.

 

 

 

4- عزاداری های امروزی و چند دهه اخیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

متأسفانه در چند دهه اخیر معنویات و اشک و توجه بسیار کم رنگ شده است و عمدتاً هیاهوست.

 

5- پیام شما به جوانان و نوجوانان امروز برای باشکوه نگه داشتن نهضت حسینی چیست؟

آنچه مسلم است روز به روز مجالس باشکوه خواهند شد. اما آنچه حائز اهمیت است معنویات و اشکهای بی ریایی است که برای ارباب (سیدالشهدا (ع)) در تحول روحی و معنوی ریخته می شود است. به هیچ عنوان مساجد و هیأت حسینی را ترک ننمائید و خود را با قرآن و ائمه مأنوس کنید که باعث آرامش دنیا و نجات آخرت هستند.

 

 

6- به نظر شما چیزی که شیعه را از سایر مذاهب متمایز می کند چیست؟

اول حرکت، دوم بیداری، سوم تعمق و بالاخره شیعه یعنی انتظار و در یک جمله یعنی امامت و پیروی از اهل بیت (ع)

 

 

7- اولین باری که به کربلا مشرف شدید چه زمانی بوده و چه احساسی داشتید؟

اولین سفر سال 1376 بود. که یکی از پر خاطره ترین سفرهای من به شمار می رود. چرا که آرزویی که در سالیان سال در دل داشتم به تحقق پیوسته بود و در وجودم اثرات بسیار عمیقی گذاشته است که هیچ وقت فراموش نمی شود.

 

از این که وقت گرانبهایتان را در اختیار ما گذاشتید سپاسگذاریم.

توسط
تومان